Туристи у Рівному є — літаків не вистачає

Щосуботи з рівненського аеропорту відправляють літак до єгипетського курорту Шарм-ель-Шейх. Наповненість рейсів, як повідомляють представники летовища, стовідсоткова, бо ж з Рівного летять не лише місцеві та жителі сусідніх областей, а й білоруси. Ймовірно, був би й попит на турецький напрямок, проте поки що польоти до Анталії — під питанням.

За словами директора рівненського аеропорту Ігоря Насинюка, тривають переговори із туроператором та авіакомпанією щодо польотів до Туреччини. Проте в Україні, як і попередні роки, — нестача літаків. Якщо «Буковина», яка перевозить туристів з Рівного для туроператора «JoinUp», зможе до кінця травня відремонтувати ще один борт, найбільш ймовірно, з рівненського аеропорту на літо стартує і рейс до Анталії.

Справи летовища могли б поліпшитися, якби нарешті була здана в експлуатацію руліжна доріжка, потрібна для посадки «Боїнгів». Проте тільки позаминулого тижня фірма «Стиль-Декор», яка ще у 2017 році виграла тендер на ремонт доріжки і до роботи якої були претензії в експертів та правоохоронців, взялася перероблювати свою роботу — і зупинилася. Через дощі.

А з доріжкою шанси рівненського аеропорту залучити більше клієнтів, а отже — отримати вищі доходи, значно зросли б. Тим паче, що летовище уже багато років — у боргах, а власник, обласна рада, попри задекларовані в офіційній програмі обіцянки, так і не виділила на аеропорт належного фінансування. Окрім хіба 2,6 млн грн на виплату зарплати для працівників аеропорту. Натомість облрада та ОДА попросила Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області провести аудит аеропорту. І тепер аудитори звинувачують летовище у тому, що за два роки воно вчинило фінансових порушень на 4,9 млн грн.

«Через необґрунтоване надання знижок за обслуговування повітряних суден для польотів за межі України авіакомпаній «Браво» та «Анда-Ейр» підприємство втратило доходів на суму 496,8 тис. гривень, — зазначила прес-служба Управління Західного офісу Держаудитслужби. — Власним коштом на суму 521,6 тис. грн комунальне підприємство безпідставно покривало витрати сторонніх юридичних та фізичних осіб за спожиту електричну енергію, послуги з утримання технологічних мереж, електрообладнання та гуртожитку. Нарахування за фактично не надані послуги з водовідведення призвели до завищення кредиторської заборгованості за розрахунками з «Рівнеоблводоканалом» на суму 147,2 тис. грн. Окрім того, комунальне підприємство недоотримало коштів на суму 2,4 млн грн через те, що не було переглянуто вартість авіаційних послуг».

За результатами ревізії аудитори склали десять протоколів про адміністративні правопорушення. Та у самому аеропорту з ними не погоджуються. Причому стають на захист навіть посадовці Рівненської ОДА. Так, заступник голови Ігор Тимошенко зазначив у коментарі «РВ», що знижки, які аеропорт надавав авіакомпаніям, — виправдані. Адже завдяки їм авіакомпанії погоджувалися на співпрацю з летовищем, а те, у свою чергу, отримувало змогу заробити. Умови у рівненському аеропорту не на найвищому рівні, тож брати «по повній» за обслуговування бортів летовище не може, тим паче, що в Україні вже немала конкуренція між регіональними аеропортами.

Ігор Насинюк, директор міжнародного аеропорту «Рівне», пояснює детальніше:

— Аудитори не взяли до уваги жодне наше заперечення, хоча ми надали пояснення на всі начебто порушення, які вони виявили. Надаючи знижки авіакомпаніям, ми заробили 7,8 млн грн. У нас немає техніки, щоб нормально обслуговувати літаки, тому я й взяв на себе відповідальність та пішов на уступки авіакомпаніям — законно. Приземляючись у нас, авіаперевізники змушені не вимикати двигуни літаків, тобто стоять і випалюють керосин.

З 2008 року і до мого приходу на посаду у 2015 році аеропорт не платив соціальні внески. Чому не запитують попередників про це? Звідти ж тягнуться борги аеропорту. Щодо електроенергії, то аеропорт — не постачальник. У нас лише є офіційно заключені договори, укладені ще до мене, наприклад, з АЗС, на підживлення. Ми виставляємо їм калькуляцію щодо кіловат, але платять вони за електроенергію «Рівнеобленерго».

Щодо орендарів на нашій території, то ми їм виставляємо підрахунки за комунальні послуги. А щодо митної та прикордонної служби, то міжнародний аеропорт їх потребує сам, і вони повинні бути забезпечені кімнатами та компослугами. Аудитори використали нашу калькуляцію проти нас, не вислухали аргументів. Мабуть, щоб я зайвий раз не виставляв голову проти влади. Мене навіть на колегію не запросили, на якій розповідали про результати аудиту.

А до прикладу, у Полтаві аеропорт отримав тільки недавно статус міжнародного. Зарплата та податки там повністю на бюджетному забезпеченні, за гроші з місцевого бюджету купили техніку. У Тернополі, Кривому Розі аеропорт так само фінансують з бюджету. Навіть хмельницький аеропорт, який занепадає, має підтримку з бюджету і зароблені гроші вкладає у свій розвиток. А нам розказують, що не можна законодавчо фінансувати рівненський аеропорт з бюджету…

До слова, у березні була спроба створити конкурсну комісію з депутатів та чиновників, яка б оголосила конкурс та віддала рівненський аеропорт у концесію, проте питання не набрало голосів. А у Рівненській ОДА зазначають, що без підтримки приватного інвестора розвиватися летовище не зможе. Мовляв, в обласному бюджеті немає коштів на його повноцінне утримання та погашення усіх боргів.

Алла САДОВНИК.